Dette trenger dere
Slik gjør dere
Dette trenger dere
Informanter som har lyst på besøk av en elev og bli intervjua. Bruk gjerne foto, lydopptaker eller video under intervjuet. Materialet kan være fint til formidling, men også verdifull dokumentasjon.
Slik gjør dere
Kartlegg om eleven har noen spesielle interesser om et tema. Kan eleven finne seg et intervjuobjekt selv? Elevene kan gjennom samvær, intervju og samtalar med eldre generasjoner finne fram til og videreformidle personlige fortellinger. Tema kan være barndom eller historiske hendelser. Etterpå kan resultatet vises for både eldre og yngre generasjoner.
Tekst og foto: Tone Jorunn Tveito
Klar for oppgave?
Her kan du både utforske og formidle. Tenk deg en person som du er interessert i å vite mer om i ditt lokalmiljø. En krigshelt, ei jordmor, en prest, en fjellmann, en spellemann, en kveder, en oppfinner, en kunstner, ei gammel dame? Alle folk har stort sett noe spennende å fortelle. De har levd et liv i en annen tid. Har de en vise, et dikt eller ei oppskrift? Har de en dans, et patent eller et spesielt minne?
Hvordan planlegger du å starte intervjuet? Åpne og lukka spørsmål? Hvordan får du personen til å åpne seg og komme på gli? Hvordan vil du avgrense tema?
Hva vet du fra før? Undersøk tema før du setter i gang. Du kan også la andre folk være med på å sette intervjuobjektet ditt inn i en større sammenheng. Hva har denne personen betydd for lokalmiljøet? Eller norsk folkemusikktradisjon? Hva betydde personen for hjemmefronten under krigen?
Hvordan vil du presentere det du har funnet ut for resten av klassen? Kanskje finner du ei skjult perle med en historie som ikke så mange vet om. Skitt jakt!
Her kan dere både utforske og formidle. Bruk digitale verktøy. I oppgaven kan elevene oppsøke og møte ulike generasjoner i lokalsamfunnet for å undersøke, samle inn og tilegne seg personlige historier knytta til identitet, lokal historie og levd liv. Elevene kan gjennom samvær, intervju og samtaler med eldre generasjoner finne fram til og videreformidle personlige fortellinger knytta til valgte tema som for eksempel barndom eller historiske hendelser. Formidlingen kan være i form av framføring for både eldre og yngre generasjoner.
I samarbeid med læreren kan elevene planlegge prosjektet, arrangere møter med informantene, forberede intervju, finne egne arenaer for formidling av det innsamla materialet, utvikle og gjennomføre en fortellerstund eller forestilling.
Prosjektet innebærer samarbeid mellom generasjoner, kommunikasjon og formidling. Kunnskap om etikk og verdivalg bør vektlegges som en del av prosjektet i form av omsorg for informantene, respekt for materialet og god ivaretakelse av fortellingene.
Mulige aktiviteter:
- I prosjektet kan elevene knytte kontakter med og møte eldre på eldresenter, i frivillige organisasjoner eller i nabolaget, og intervjue de om deres barndom og oppvekst. Elevene kan lære gamle sanger, sangleker, håndverkstradisjoner, og intervjue dem om minner knytta til musikkopplevelser, matlaging og konserter.
- Basert på innhenta materiale øver elevene inn fortellingene og arrangerer en fortellerstund for barnehagebarn eller en forestilling sammen med/for eldre i lokalmiljøet.
- Aktuelle spørsmål kan være: Hva vil vi formidle? Hvordan når vi fram til målgruppen? Hvordan kan vi ta vare på historiene vi har hørt på en best mulig måte? Hvordan «oppfører vi oss skikkelig» i møte med informantene?
- Elevene formidler de personlige fortellingene om barndom gjennom muntlig fortelling og med andre aktuelle uttrykksformer som sang, dans eller dramatisering. Gjenstander, som for eksempel leker, kan òg brukes i formidlinga. Fortellingene om barndom kan inneholde kunnskap om sagn, myter, dikt, rim, regler, mattradisjoner eller ulike håndverksprodukt. Denne kunnskapen kan flettes inn i og formidles som en del av den muntlige fortellinga.
- Arena for framføringene kan være skolen, biblioteket, eldresenteret, bydelshuset eller i et uteområde som skolegården, skogen eller ved sjøen.
- Elevene kan dokumentere fortellingene gjennom nedskriving, lydopptak eller videoopptak.